Płyta drogowa wielootworowa JOMB 150x100x15 cm
Wytrzymały prefabrykat z otworami, zapewniający skuteczne odwodnienie i dużą powierzchnię biologicznie czynną. Stanowi nowoczesną alternatywę dla płyt MON i MEBA. Dzięki możliwości wypełnienia otworów trawą lub kruszywem łączy trwałość z estetyką.
Dostępna w wersji niezbrojonej, zbrojonej i podwójnie zbrojonej – do zastosowań od lekkich po ciężkie.
Płyta drogowa wielootworowa JOMB 150x100x15 cm – trwałość, funkcjonalność i estetyka w jednym
Płyta JOMB o wymiarach 150x100x15 cm to wytrzymały element prefabrykowany, zaprojektowany z myślą o budowie nawierzchni przepuszczalnych i biologicznie czynnych. Dzięki wielootworowej konstrukcji zapewnia efektywne odwodnienie terenu, jednocześnie zachowując walory wizualne i funkcjonalne.
Jako alternatywa dla tradycyjnych płyt drogowych typu MON oraz ażurowych płyt MEBA, płyty JOMB (znane również jako JUMBO, YOMB, IOMB czy JUMBA) łączą wysoką nośność z możliwością retencji wód opadowych. Otwory mogą być wypełnione kruszywem lub niską roślinnością, co nie tylko poprawia wygląd nawierzchni, ale także wpływa na poprawę warunków środowiskowych. Dzięki dużej powierzchni biologicznie czynnej i odporności na obciążenia, płyta JOMB 150x100x15 cm znajduje zastosowanie m.in. na parkingach, placach manewrowych, drogach tymczasowych czy w ciągach pieszo-jezdnych. W zależności od potrzeb konstrukcyjnych oferowana jest w wersjach niezbrojonej, zbrojonej lub podwójnie zbrojonej, co pozwala dostosować produkt do specyfiki danego projektu.
Materiał: Beton klasy C25/30 lub wyższej, mrozoodporny, odporny na działanie soli odladzających.
Grubość: 12–15 cm (w zależności od typu i obciążenia).
Masa jednostkowa: ok. 100–150 kg/szt.
Konstrukcja: dostępne są wersje:
niezbrojone – do zastosowań lekkich (ruch pieszy, lekki ruch kołowy),
zbrojone – dla średnich obciążeń (samochody osobowe, dostawcze),
podwójnie zbrojone – do zastosowań ciężkich (ruch ciężarowy, intensywne użytkowanie).
Otwory ażurowe: umożliwiają infiltrację wody oraz wypełnienie kruszywem, ziemią ogrodniczą lub darnią, co wpływa na poprawę estetyki oraz zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej.
WYKORZYSTANIE
drogi tymczasowe i dojazdowe
parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych
place manewrowe i składowe
wzmocnienia skarp i poboczy
ciągi piesze i rowerowe w obszarach o ograniczonej retencji wody
nawierzchnie biologicznie czynne zgodne z wymaganiami środowiskowymi
KORZYŚCI
Skuteczne odwodnienie nawierzchni bez potrzeby dodatkowych systemów kanalizacyjnych,
Możliwość wkomponowania w krajobraz – nawierzchnia przyjazna środowisku,
Duża nośność i odporność mechaniczna,
Łatwa i szybka instalacja (możliwość wielokrotnego demontażu i ponownego montażu),
Redukcja efektu miejskiej wyspy ciepła dzięki przepuszczalnej strukturze,
Wysoka trwałość i niskie koszty eksploatacji.
Długość [cm] | Szerokość [cm] | Grubość [cm] | |
---|---|---|---|
100 | 75 | 10 | |
100 | 75 | 12,5 | |
50 | 75 | 12,5 | |
90 | 60 | 10 | |
175 | 100 | 15 |
Instrukcja montażu
Wielootworowe płyty typu JOMB
Płyty typu JOMB występują w wersji betonowej (niezbrojone) oraz żelbetowej (zbrojone pojedynczo lub podwójnie). W zależności od przewidzianego zastosowania należy dobrać odpowiedni typ zbrojenia.
Przewóz, rozładunek i składowanie płyt drogowych
Przewozu płyt należy dokonywać środkami transportu odpowiednio do tego przystosowanymi z zachowaniem szczególnej uwagi na prawidłowe zabezpieczenie i transport ładunku.
Płyty JOMB transportowane są na paletach transportowych
Podczas przewozu płyt, należy je obowiązkowo zabezpieczyć pasami transportowymi.
Podczas rozładunku płyt ze środka transportu, należy stosować specjalistyczny sprzęt przystosowany do tego typu czynności
Materiał należy składować na wcześniej przygotowanym równym i utwardzonym podłożu.
Ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się składowania palet jedna na drugiej
Instrukcja montażu płyt JOMB
W przypadku stosowania płyt na nawierzchnię wszelkie prace ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998 „Drogi Samochodowe, Roboty ziemne, Wymagania i badania”. Grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić.
Przed przystąpieniem do montażu płyt należy spełnić następujące warunki:
w pierwszej kolejności należy każdorazowo przeprowadzić badanie gruntu rodzimego na którym będą układane płyty, celem dobrania odpowiedniego rodzaju podbudowy, w zależności od przewidywanej nośności nawierzchni,
w przypadku występowania gruntów wysadzinowych i o małej nośności (np. torfy), należy je koniecznie wymienić,
przystąpić do wytyczenia pasa drogi zgodnie z założeniami projektowymi,
na trasie drogi należy koniecznie usunąć grunt humusowy, a teren pod drogą należy wyrównać zgodnie z założoną niweletą z jednoczesnym usunięciem kamieni, korzeni, etc.
grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić
należy wykonać warstwę odsączającą minimalnej grubości 15cm z piasku o współczynniku wodoprzepuszczalności K10≥8m/dobę, wskaźniku różnoziarnistości U ≥ 5 oraz wskaźniku zagęszczenia Is ≥ 1.
podbudowę w zależności od wielkości założonych projektowo obciążeń i nośności podłoża gruntowego oraz drogi, należy wykonać z mieszanki nie związanej z gruntów przepuszczalnych niewysadzinowych (kruszywo o uziarnieniu 0-31,5mm), lub gruboziarnistego piasku o grubości min. 20mm. Należy pamiętać że grubość warstwy i jej miąższość, uzależniona jest od właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia podbudowy powinien wynosić Is ≥ 1
na podbudowę należy ułożyć warstwę wyrównawczą z piasku lub podsypki cementowo-piaskowej o grubości 3-5 cm nie zagęszczonej
płyty należy koniecznie układać w sposób zapewniający ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią,
w zależności od sposobu układania płyt, należy zapewnić odpowiednią dylatację między płytami. Dla płyt układanych mniejszymi otworami do góry, dylatacja powinna wynosić 0,5-1cm. Pozwoli to zapobiec uszkodzeniom płyt na krawędziach w skutek klawiszowania elementów. W płytach układanych większymi otworami do góry spoina dylatacyjna nie jest wymagana z uwagi na fazowane krawędzie elementów.
płyty można obciążać dopiero po uprzednim zamuleniu, wypełnieniu szczelin dylatacyjnych oraz otworów w płytach
zabrania się obciążania płyt w przypadku nieprzylegania ich całą swoją powierzchnią do podłoża
w trakcie wykonywania nawierzchni należy też pamiętać aby zapewnić dobre odwodnienie całej ułożonej powierzchni w tym celu należy wyprofilować podłoże w kierunku podłużnym i poprzecznym aby umożliwić odpływ wód opadowych.
Rys.1. Schemat obrazujący przekrój nawierzchni
UWAGA
Należy pamiętać, że nośność, wytrzymałość oraz trwałość właściwie eksploatowanej nawierzchni wykonanej z płyt typu JOMB zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania podłoża gruntowego, prawidłowego montażu oraz od właściwej konserwacji nawierzchni.
Konserwacja nawierzchni z płyt JOMB
Konserwacja nawierzchni jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowej funkcjonalności drogi wykonanej z płyt JOMB. W tym celu niezbędne jest przestrzeganie poniższych zasad:
Nakazuje się nieprzekraczanie maksymalnych nośności i wytrzymałości nawierzchni,
Należy systematycznie usuwać wszelkie zanieczyszczenia z nawierzchni,
Zaobserwowane uszkodzone lub zniszczone płyty należy natychmiast wymienić na nowe,
Należy pamiętać że płyty przez cały czas użytkowania nawierzchni powinny być nieruchome i przylegać do podłoża całą swoją powierzchnia dla tego też należy:
– powstałe w skutek niewłaściwego przygotowania podłoża zapadnięcia odcinków drogi, należy niezwłocznie poprawić poprzez zdjęcie płyt, następnie uzupełnienie i zagęszczenie podłoża i ponowne ułożenie płyt.
– kontrolować wielkość szczelin dylatacyjnych które z czasem mogą ulec zmianie, powodując tym samym przemieszczanie się poszczególnych płyt na boki co może skutkować między innymi uszkodzeniami ich krawędzi.
UWAGA
Nie stosowanie się do w/w zaleceń skutkuje natychmiastową utratą praw gwarancyjnych.