Płyta drogowa wielootworowa JOMB 50x75x12,5 cm

Rozwiązanie przeznaczone do zastosowań stałych i tymczasowych, szczególnie w przypadku ciężkiego ruchu kołowego oraz zabezpieczeń powierzchni skarp ziemnych.

Otwory w płytach umożliwiają przepuszczanie wody oraz wspierają wzrost trawy, co poprawia stabilność i wytrzymałość podłoża, a także nadaje estetyczny wygląd nawierzchni. Wersja żelbetowa płyt ażurowych, zbrojona, zwiększa nośność, pozwalając na przenoszenie większych obciążeń i poprawiając funkcjonalność w miejscach o intensywnym ruchu.

Płyty drogowe typu JOMB to solidne i funkcjonalne rozwiązanie nawierzchniowe, które z powodzeniem zastępuje tradycyjne płyty MON oraz betonowe płyty ażurowe MEBA. Dzięki swojej konstrukcji z otworami umożliwiają skuteczne odprowadzanie wody, co przekłada się na lepszą trwałość i odporność nawierzchni na czynniki atmosferyczne.

Płyty JOMB, znane również jako JUMBO, YOMB, IOMB czy JUMBA, wyróżniają się nie tylko parametrami technicznymi, ale także estetyką – otwory można wypełnić ozdobnym kruszywem lub niską trawą, co sprawia, że całość harmonijnie wpisuje się w otoczenie. Są często wybierane do budowy nawierzchni biologicznie czynnych, gdzie liczy się zarówno funkcja użytkowa, jak i ekologiczna.

Standardowa płyta o wymiarach 100x75x12 cm oferuje aż 38% powierzchni biologicznie czynnej, co czyni ją rozwiązaniem przyjaznym dla środowiska. W zależności od planowanego obciążenia dostępne są warianty niezbrojone, zbrojone oraz podwójnie zbrojone, co pozwala dobrać odpowiedni typ płyty do konkretnego zastosowania – od ścieżek pieszych po place manewrowe i parkingi dla cięższych pojazdów.

  • Materiał: Beton klasy C25/30 lub wyższej, mrozoodporny, odporny na działanie soli odladzających.

  • Grubość: 12–15 cm (w zależności od typu i obciążenia).

  • Masa jednostkowa: ok. 100–150 kg/szt.

  • Konstrukcja: dostępne są wersje:

    • niezbrojone – do zastosowań lekkich (ruch pieszy, lekki ruch kołowy),

    • zbrojone – dla średnich obciążeń (samochody osobowe, dostawcze),

    • podwójnie zbrojone – do zastosowań ciężkich (ruch ciężarowy, intensywne użytkowanie).

  • Otwory ażurowe: umożliwiają infiltrację wody oraz wypełnienie kruszywem, ziemią ogrodniczą lub darnią, co wpływa na poprawę estetyki oraz zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej.

WYKORZYSTANIE

  • drogi tymczasowe i dojazdowe

  • parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych

  • place manewrowe i składowe

  • wzmocnienia skarp i poboczy

  • ciągi piesze i rowerowe w obszarach o ograniczonej retencji wody

  • nawierzchnie biologicznie czynne zgodne z wymaganiami środowiskowymi

KORZYŚCI

  • Skuteczne odwodnienie nawierzchni bez potrzeby dodatkowych systemów kanalizacyjnych,

  • Możliwość wkomponowania w krajobraz – nawierzchnia przyjazna środowisku,

  • Duża nośność i odporność mechaniczna,

  • Łatwa i szybka instalacja (możliwość wielokrotnego demontażu i ponownego montażu),

  • Redukcja efektu miejskiej wyspy ciepła dzięki przepuszczalnej strukturze,

  • Wysoka trwałość i niskie koszty eksploatacji.

Długość [cm]Szerokość [cm]Grubość [cm]
1007510
1007512,5
507512,5
906010
17510015

Instrukcja montażu

Wielootworowe płyty typu JOMB

Płyty typu JOMB występują w wersji betonowej (niezbrojone) oraz żelbetowej (zbrojone pojedynczo lub podwójnie). W zależności od przewidzianego zastosowania należy dobrać odpowiedni typ zbrojenia.

Przewóz, rozładunek i składowanie płyt drogowych

  • Przewozu płyt należy dokonywać środkami transportu odpowiednio do tego przystosowanymi z zachowaniem szczególnej uwagi na prawidłowe zabezpieczenie i transport ładunku.

  • Płyty JOMB transportowane są na paletach transportowych 

  • Podczas przewozu płyt, należy je obowiązkowo zabezpieczyć pasami transportowymi.

  • Podczas rozładunku płyt ze środka transportu, należy stosować specjalistyczny sprzęt przystosowany do tego typu czynności

  • Materiał należy składować na wcześniej przygotowanym równym i  utwardzonym podłożu.

  • Ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się składowania palet jedna na drugiej

Instrukcja montażu płyt JOMB

W przypadku stosowania płyt na nawierzchnię wszelkie prace ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998 „Drogi Samochodowe, Roboty ziemne, Wymagania i badania”. Grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić.

Przed przystąpieniem do montażu płyt należy spełnić następujące warunki:

  • w pierwszej kolejności należy każdorazowo przeprowadzić badanie gruntu rodzimego na którym będą układane płyty, celem dobrania odpowiedniego rodzaju podbudowy, w zależności od przewidywanej nośności nawierzchni,

  • w przypadku występowania gruntów wysadzinowych i o małej nośności (np. torfy), należy je koniecznie wymienić,

  • przystąpić do wytyczenia pasa drogi zgodnie z założeniami projektowymi,

  • na trasie drogi należy koniecznie usunąć grunt humusowy, a teren pod drogą należy wyrównać zgodnie z założoną niweletą z jednoczesnym usunięciem kamieni, korzeni, etc.

  • grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić

  • należy wykonać warstwę odsączającą minimalnej grubości 15cm z piasku o współczynniku wodoprzepuszczalności K10≥8m/dobę, wskaźniku różnoziarnistości U ≥ 5 oraz wskaźniku zagęszczenia Is ≥ 1.

  • podbudowę w zależności od wielkości założonych projektowo obciążeń i nośności podłoża gruntowego oraz drogi, należy wykonać z mieszanki nie związanej z gruntów przepuszczalnych niewysadzinowych (kruszywo o uziarnieniu 0-31,5mm), lub gruboziarnistego piasku o grubości min. 20mm. Należy pamiętać że grubość warstwy i jej miąższość, uzależniona jest od właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia podbudowy powinien wynosić Is ≥ 1

  • na podbudowę należy ułożyć warstwę wyrównawczą z piasku lub podsypki cementowo-piaskowej o grubości 3-5 cm nie zagęszczonej

  • płyty należy koniecznie układać w sposób zapewniający ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią,

  • w zależności od sposobu układania płyt, należy zapewnić odpowiednią dylatację między płytami. Dla płyt układanych mniejszymi otworami do góry, dylatacja powinna wynosić 0,5-1cm. Pozwoli to zapobiec uszkodzeniom płyt na krawędziach w skutek klawiszowania elementów. W płytach układanych większymi otworami do góry spoina dylatacyjna nie jest wymagana z uwagi na fazowane krawędzie elementów.

  • płyty można obciążać dopiero po uprzednim zamuleniu, wypełnieniu szczelin dylatacyjnych oraz otworów w płytach

  • zabrania się obciążania płyt w przypadku nieprzylegania ich całą swoją powierzchnią do podłoża

  • w trakcie wykonywania nawierzchni należy też pamiętać aby zapewnić dobre odwodnienie całej ułożonej powierzchni w tym celu należy wyprofilować podłoże w kierunku podłużnym i poprzecznym aby umożliwić odpływ wód opadowych.

Rys.1. Schemat obrazujący przekrój nawierzchni

UWAGA

Należy pamiętać, że nośność, wytrzymałość oraz trwałość właściwie eksploatowanej nawierzchni wykonanej z płyt typu JOMB zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania podłoża gruntowego, prawidłowego montażu oraz od właściwej konserwacji nawierzchni.

Konserwacja nawierzchni z płyt JOMB

Konserwacja nawierzchni jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowej funkcjonalności drogi wykonanej z płyt JOMB. W tym celu niezbędne jest przestrzeganie poniższych zasad:

  • Nakazuje się nieprzekraczanie maksymalnych nośności i wytrzymałości nawierzchni,

  • Należy systematycznie usuwać wszelkie zanieczyszczenia z nawierzchni,

  • Zaobserwowane uszkodzone lub zniszczone płyty należy natychmiast wymienić na nowe,

  • Należy pamiętać że płyty przez cały czas użytkowania nawierzchni powinny być nieruchome i przylegać do podłoża całą swoją powierzchnia dla tego też należy:

– powstałe w skutek niewłaściwego przygotowania podłoża zapadnięcia odcinków drogi, należy niezwłocznie poprawić poprzez zdjęcie płyt, następnie uzupełnienie i zagęszczenie podłoża i ponowne ułożenie płyt.

– kontrolować wielkość szczelin dylatacyjnych które z czasem mogą ulec zmianie, powodując tym samym przemieszczanie się poszczególnych płyt na boki co może skutkować między innymi uszkodzeniami ich krawędzi.

UWAGA

Nie stosowanie się do w/w zaleceń skutkuje natychmiastową utratą praw gwarancyjnych.

Formularz kontaktowy

Przewijanie do góry