Płyta drogowa mała

Żelbetowe płyty drogowe typu ciężkiego MON są jednym z najbardziej popularnych materiałów do utwardzania powierzchni.
Duża wytrzymałość, a także możliwość wielokrotnego wykorzystania i szybki montaż sprawiają, że płyty MON są powszechnie używane na wszelkiego rodzaju budowach.
Często też ze względu na ich relatywnie niską cenę i bardzo dobrą wytrzymałość są wykorzystywane do utwardzania dróg dojazdowych, czy też różnego rodzaju placów na stałe.

Chętnie zapewnimy wsparcie na etapie projektu oraz doboru odpowiednich elementów prefabrykowanych. Oferujemy doradztwo techniczne, analizę dokumentacji oraz pomoc w dopasowaniu produktów do indywidualnych wymagań inwestycji. W razie potrzeby możemy również przygotować niezbędną dokumentację wykonawczą.

WYKORZYSTANIE

  • tymczasowe lub trwałe drogi dojazdowe
  • place składowe
  • place budowy
  • powierzchnie użytkowane przez ciężki sprzęt

KORZYŚCI

  • płyta podwójnie zbrojona
  • bardzo wysoka wytrzymałość
  • odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne
  • szybki montaż
  • możliwość wielokrotnego wykorzystania
  • korzystna cena
TYPKlasa obciążenia
[kN/m2]
Wysokość
[cm]
Szerokość
[cm]
Długość stopy
[cm]
Grubość
ścianki [cm]
S1
Grubość
ścianki [cm]
S2
Mur oporowy L-5055099301212
16,75099501212
33,35099501212
Mur oporowy L-5555599401212
16,75599551212
33,35599601212
Mur oporowy L-6056099401212
16,76099551212
33,36099601212
Mur oporowy L-7057099451212
16,77099601212
33,37099701212
Mur oporowy L-8058099901212
16,78099501212
33,38099701212
Mur oporowy L-9059099551212
16,79099751212
33,39099851212
Mur oporowy L-100510099601212
16,710099801212
33,310099901212
Mur oporowy L-105510599601212
16,710599801212
33,310599901212
Mur oporowy L-110511099651212
16,711099901212
33,3110991001212
Mur oporowy L-120512099701212
16,712099951212
33,3120991051212
Mur oporowy L-130513099751212
16,7130991001212
33,3130991151212
Mur oporowy L-140514099901212
16,7140991051212
33,3140991251212
Mur oporowy L-1505150991001212
16,7150991151212
33,3150991301212
Mur oporowy L-155515599901212
16,7155991051212
33,3155991251212
Mur oporowy L-1605160991051212
16,7160991051212
33,3160991101212
Mur oporowy L-1705170991051215
16,7170991051215
33,3170991151215
Mur oporowy L-1805180991051215
16,7180991151215
33,3180991251215
Mur oporowy L-1905190991051215
16,7190991201215
33,3190991301215
Mur oporowy L-2005200991151215
16,7200991251215
33,3200991351215
Mur oporowy L-2055205991201215
16,7205991351215
33,3205991401215
Mur oporowy L-2105210991201215
16,7210991351215
33,3210991401215
Mur oporowy L-2205220991251215
16,7220991401215
33,3220991451215
Mur oporowy L-2305230991301215
16,7230991451215
33,3230991551215
Mur oporowy L-2405240991401225
16,7240991551225
33,3240991601225
Mur oporowy L-2505250991451225
16,7250991601225
33,3250991651225
Mur oporowy L-2555255991451225
16,7255991601225
33,3255991651225
Mur oporowy L-2605260991451225
16,7260991651225
33,3260991751225
Mur oporowy L-2705270991501225
16,7270991701225
33,3270991751225
Mur oporowy L-2805280991501225
16,7280991751225
33,3280991851225
Mur oporowy L-2905290991601225
16,7290991851225
33,3290991851225
Mur oporowy L-3005300991701225
16,7300991901225
33,3300992001225
Mur oporowy L-3055305991701225
16,7305991901225
33,3305992001225
Mur oporowy L-3105310991801225
16,7310991951225
33,3310992001225
Mur oporowy L-3205320991851225
16,7320992001225
33,3320992151225
Mur oporowy L-3305330991901225
16,7330992101225
33,3330992201225
Mur oporowy L-3405340991951225
16,7340992151225
33,3340992201225
Mur oporowy L-3505350992001225
16,7350992201225
33,3350992201225
Mur oporowy L-3605360992051225
16,736099225*1225
33,336099230*1225
Mur oporowy L-3705370992051225
16,737099230*1225
33,337099235*1225
Mur oporowy L-3805380992051225
16,738099235*1225
33,338099245*1225
Mur oporowy L-3905390992101225
16,739099245*1225
33,339099245*1225
Mur oporowy L-4005400992151225
16,740099250*1225
33,340099260*1225
*stopa dolewana w miejscu wbudowania

Przewóz, rozładunek i składowanie płyt drogowych

  • Przewozu płyt należy dokonywać środkami transportu odpowiednio do tego przystosowanymi z zachowaniem szczególnej uwagi na prawidłowe zabezpieczenie i transport ładunku.

  • Płyty na środkach transportu układa się w sposób analogiczny jak przy ich składowaniu (opis poniżej). 

  • Podczas przewozu płyt, należy je obowiązkowo zabezpieczyć pasami transportowymi, które powinny się znajdować w miejscu gdzie są drewniane przekładki (ma to na celu zmniejszenie naprężeń oddziałujących na płyty i ograniczenia ryzyka ich uszkodzenia w trakcie transportu).

  • Podczas rozładunku płyt ze środka transportu, należy koniecznie stosować trawers z zawiesiami cztero-hakowymi lub zawiesia cztero-hakowe, mocowane bezpośrednio do specjalnie przygotowanych do tego uchwytów montażowych osadzonych w płytach.

  • Zabrania się rozładunku i transportu płyt drogowych bezpośrednio na widłach wózka widłowego, koparko ładowarki lub też innego podobnego urządzenia.

  • Płyty należy składować na wcześniej przygotowanym równym i  utwardzonym podłożu, w pozycji poziomej w taki sposób aby zapewnić ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią.

  • Płyty układa się w pozycji wbudowania – w stosach o wysokości do maksimum 1m, oddzielając poszczególne płyty dwoma drewnianymi przekładkami które powinny znajdować się w miejscu występowania haków transportowych (wzdłuż szerokości płyty), a ich długość powinna odpowiadać szerokości płyty ułożonej w sztaplu.

  • Zabrania się składowania płyt w wyższych niż 1m sztaplach oraz bez zastosowania podkładek.

  • W jednym stosie mogą być układane tylko płyty o tych samych wymiarach.

Instrukcja montażu płyt drogowych

Wszelkie prace ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998 „Drogi Samochodowe, Roboty ziemne, Wymagania i badania”. Grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić.

Przed przystąpieniem do montażu płyt należy spełnić następujące warunki:

  • w pierwszej kolejności należy każdorazowo przeprowadzić badanie gruntu rodzimego na którym będą układane płyty, celem dobrania odpowiedniego rodzaju podbudowy, w zależności od przewidywanej nośności nawierzchni,

  • w przypadku występowania gruntów wysadzinowych i o małej nośności (np. torfy), należy je koniecznie wymienić,

  • przystąpić do wytyczenia pasa drogi zgodnie z założeniami projektowymi,

  • na trasie drogi należy koniecznie usunąć grunt humusowy, a teren pod drogą należy wyrównać zgodnie z założoną niweletą z jednoczesnym usunięciem kamieni, korzeni, etc.

  • grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić

  • należy wykonać warstwę odsączającą minimalnej grubości 15cm z piasku o współczynniku wodoprzepuszczalności K10≥8m/dobę, wskaźniku różnoziarnistości U ≥ 5 oraz wskaźniku zagęszczenia Is ≥ 1.

  • podbudowę w zależności od wielkości założonych projektowo obciążeń i nośności podłoża gruntowego oraz drogi, należy wykonać z mieszanki nie związanej z gruntów przepuszczalnych niewysadzinowych (kruszywo o uziarnieniu 0-31,5mm), lub gruboziarnistego piasku o grubości min. 20mm. Należy pamiętać że grubość warstwy i jej miąższość, uzależniona jest od właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia podbudowy powinien wynosić Is ≥ 1

  • na podbudowę należy ułożyć warstwę wyrównawczą z piasku lub podsypki cementowo-piaskowej o grubości 3-5cm nie zagęszczonej,

  • układanie płyt najlepiej wykonywać wprost ze środków transportowych (montaż „z kół”),

  • przy rozładunku i montażu płyt należy koniecznie stosować trawers z zawiesiami cztero-hakowymi lub zawiesia cztero-hakowe mocowane bezpośrednio do specjalnie przygotowanych do tego uchwytów montażowych osadzonych w płytach,

  • zabrania się transportu płyt drogowych bezpośrednio na widłach wózka widłowego, koparko ładowarki lub też innego podobnego urządzenia,

  • płyty należy koniecznie układać w sposób zapewniający ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią, z zachowaniem szczelin dylatacyjnych ok 1-1,5cm (nie mniejszych i nie większych), które należy wypełnić pospółką o uziarnieniu 0-8 mm i piaskiem. Ma to za zadanie zapobiec ewentualnym możliwym uszkodzeniom płyt na krawędziach powstałych np. w skutek przesuwania i klawiszowania płyt,

  • płyty można obciążać dopiero po uprzednim zamuleniu, wypełnieniu szczelin dylatacyjnych,

  • zabrania się obciążania płyt w przypadku nieprzylegania ich całą swoją powierzchnią do podłoża,

  • w trakcie wykonywania nawierzchni należy też pamiętać aby zapewnić dobre odwodnienie całej ułożonej powierzchni w tym celu należy wyprofilować podłoże w kierunku podłużnym i poprzecznym aby umożliwić odpływ wód opadowych.

Rys.1. Schemat obrazujący przekrój nawierzchni

UWAGA

Należy pamiętać, że nośność, wytrzymałość oraz trwałość właściwie eksploatowanej nawierzchni wykonanej z płyt drogowych zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania podłoża gruntowego, prawidłowego montażu oraz od właściwej konserwacji nawierzchni.

Konserwacja nawierzchni z płyt drogowych

Konserwacja nawierzchni jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowej funkcjonalności drogi wykonanej z płyt drogowych. W tym celu niezbędne jest przestrzeganie poniższych zasad:

  • Nakazuje się nieprzekraczanie maksymalnych nośności i wytrzymałości nawierzchni,

  • Należy systematycznie usuwać wszelkie zanieczyszczenia z nawierzchni,

  • Zaobserwowane uszkodzone lub zniszczone płyty należy natychmiast wymienić na nowe,

  • Należy pamiętać że płyty przez cały czas użytkowania nawierzchni powinny być nieruchome i przylegać do podłoża całą swoją powierzchnia dla tego też należy:

– powstałe w skutek niewłaściwego przygotowania podłoża zapadnięcia odcinków drogi, należy niezwłocznie poprawić poprzez zdjęcie płyt, następnie uzupełnienie i zagęszczenie podłoża i ponowne ułożenie płyt.

– kontrolować wielkość szczelin dylatacyjnych które z czasem mogą ulec zmianie, powodując tym samym przemieszczanie się poszczególnych płyt na boki co może skutkować między innymi uszkodzeniami ich krawędzi.

UWAGA

Nie stosowanie się do w/w zaleceń skutkuje natychmiastową utratą praw gwarancyjnych.

Formularz kontaktowy

Przewijanie do góry