Płyta drogowa mała
Żelbetowe płyty drogowe typu ciężkiego MON są jednym z najbardziej popularnych materiałów do utwardzania powierzchni.
Duża wytrzymałość, a także możliwość wielokrotnego wykorzystania i szybki montaż sprawiają, że płyty MON są powszechnie używane na wszelkiego rodzaju budowach.
Często też ze względu na ich relatywnie niską cenę i bardzo dobrą wytrzymałość są wykorzystywane do utwardzania dróg dojazdowych, czy też różnego rodzaju placów na stałe.
Chętnie zapewnimy wsparcie na etapie projektu oraz doboru odpowiednich elementów prefabrykowanych. Oferujemy doradztwo techniczne, analizę dokumentacji oraz pomoc w dopasowaniu produktów do indywidualnych wymagań inwestycji. W razie potrzeby możemy również przygotować niezbędną dokumentację wykonawczą.
WYKORZYSTANIE
- tymczasowe lub trwałe drogi dojazdowe
- place składowe
- place budowy
- powierzchnie użytkowane przez ciężki sprzęt
KORZYŚCI
- płyta podwójnie zbrojona
- bardzo wysoka wytrzymałość
- odporność na niekorzystne warunki atmosferyczne
- szybki montaż
- możliwość wielokrotnego wykorzystania
- korzystna cena
TYP | Klasa obciążenia [kN/m2] | Wysokość [cm] | Szerokość [cm] | Długość stopy [cm] | Grubość ścianki [cm] S1 | Grubość ścianki [cm] S2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Mur oporowy L-50 | 5 | 50 | 99 | 30 | 12 | 12 |
16,7 | 50 | 99 | 50 | 12 | 12 | |
33,3 | 50 | 99 | 50 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-55 | 5 | 55 | 99 | 40 | 12 | 12 |
16,7 | 55 | 99 | 55 | 12 | 12 | |
33,3 | 55 | 99 | 60 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-60 | 5 | 60 | 99 | 40 | 12 | 12 |
16,7 | 60 | 99 | 55 | 12 | 12 | |
33,3 | 60 | 99 | 60 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-70 | 5 | 70 | 99 | 45 | 12 | 12 |
16,7 | 70 | 99 | 60 | 12 | 12 | |
33,3 | 70 | 99 | 70 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-80 | 5 | 80 | 99 | 90 | 12 | 12 |
16,7 | 80 | 99 | 50 | 12 | 12 | |
33,3 | 80 | 99 | 70 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-90 | 5 | 90 | 99 | 55 | 12 | 12 |
16,7 | 90 | 99 | 75 | 12 | 12 | |
33,3 | 90 | 99 | 85 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-100 | 5 | 100 | 99 | 60 | 12 | 12 |
16,7 | 100 | 99 | 80 | 12 | 12 | |
33,3 | 100 | 99 | 90 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-105 | 5 | 105 | 99 | 60 | 12 | 12 |
16,7 | 105 | 99 | 80 | 12 | 12 | |
33,3 | 105 | 99 | 90 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-110 | 5 | 110 | 99 | 65 | 12 | 12 |
16,7 | 110 | 99 | 90 | 12 | 12 | |
33,3 | 110 | 99 | 100 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-120 | 5 | 120 | 99 | 70 | 12 | 12 |
16,7 | 120 | 99 | 95 | 12 | 12 | |
33,3 | 120 | 99 | 105 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-130 | 5 | 130 | 99 | 75 | 12 | 12 |
16,7 | 130 | 99 | 100 | 12 | 12 | |
33,3 | 130 | 99 | 115 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-140 | 5 | 140 | 99 | 90 | 12 | 12 |
16,7 | 140 | 99 | 105 | 12 | 12 | |
33,3 | 140 | 99 | 125 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-150 | 5 | 150 | 99 | 100 | 12 | 12 |
16,7 | 150 | 99 | 115 | 12 | 12 | |
33,3 | 150 | 99 | 130 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-155 | 5 | 155 | 99 | 90 | 12 | 12 |
16,7 | 155 | 99 | 105 | 12 | 12 | |
33,3 | 155 | 99 | 125 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-160 | 5 | 160 | 99 | 105 | 12 | 12 |
16,7 | 160 | 99 | 105 | 12 | 12 | |
33,3 | 160 | 99 | 110 | 12 | 12 | |
Mur oporowy L-170 | 5 | 170 | 99 | 105 | 12 | 15 |
16,7 | 170 | 99 | 105 | 12 | 15 | |
33,3 | 170 | 99 | 115 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-180 | 5 | 180 | 99 | 105 | 12 | 15 |
16,7 | 180 | 99 | 115 | 12 | 15 | |
33,3 | 180 | 99 | 125 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-190 | 5 | 190 | 99 | 105 | 12 | 15 |
16,7 | 190 | 99 | 120 | 12 | 15 | |
33,3 | 190 | 99 | 130 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-200 | 5 | 200 | 99 | 115 | 12 | 15 |
16,7 | 200 | 99 | 125 | 12 | 15 | |
33,3 | 200 | 99 | 135 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-205 | 5 | 205 | 99 | 120 | 12 | 15 |
16,7 | 205 | 99 | 135 | 12 | 15 | |
33,3 | 205 | 99 | 140 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-210 | 5 | 210 | 99 | 120 | 12 | 15 |
16,7 | 210 | 99 | 135 | 12 | 15 | |
33,3 | 210 | 99 | 140 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-220 | 5 | 220 | 99 | 125 | 12 | 15 |
16,7 | 220 | 99 | 140 | 12 | 15 | |
33,3 | 220 | 99 | 145 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-230 | 5 | 230 | 99 | 130 | 12 | 15 |
16,7 | 230 | 99 | 145 | 12 | 15 | |
33,3 | 230 | 99 | 155 | 12 | 15 | |
Mur oporowy L-240 | 5 | 240 | 99 | 140 | 12 | 25 |
16,7 | 240 | 99 | 155 | 12 | 25 | |
33,3 | 240 | 99 | 160 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-250 | 5 | 250 | 99 | 145 | 12 | 25 |
16,7 | 250 | 99 | 160 | 12 | 25 | |
33,3 | 250 | 99 | 165 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-255 | 5 | 255 | 99 | 145 | 12 | 25 |
16,7 | 255 | 99 | 160 | 12 | 25 | |
33,3 | 255 | 99 | 165 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-260 | 5 | 260 | 99 | 145 | 12 | 25 |
16,7 | 260 | 99 | 165 | 12 | 25 | |
33,3 | 260 | 99 | 175 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-270 | 5 | 270 | 99 | 150 | 12 | 25 |
16,7 | 270 | 99 | 170 | 12 | 25 | |
33,3 | 270 | 99 | 175 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-280 | 5 | 280 | 99 | 150 | 12 | 25 |
16,7 | 280 | 99 | 175 | 12 | 25 | |
33,3 | 280 | 99 | 185 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-290 | 5 | 290 | 99 | 160 | 12 | 25 |
16,7 | 290 | 99 | 185 | 12 | 25 | |
33,3 | 290 | 99 | 185 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-300 | 5 | 300 | 99 | 170 | 12 | 25 |
16,7 | 300 | 99 | 190 | 12 | 25 | |
33,3 | 300 | 99 | 200 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-305 | 5 | 305 | 99 | 170 | 12 | 25 |
16,7 | 305 | 99 | 190 | 12 | 25 | |
33,3 | 305 | 99 | 200 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-310 | 5 | 310 | 99 | 180 | 12 | 25 |
16,7 | 310 | 99 | 195 | 12 | 25 | |
33,3 | 310 | 99 | 200 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-320 | 5 | 320 | 99 | 185 | 12 | 25 |
16,7 | 320 | 99 | 200 | 12 | 25 | |
33,3 | 320 | 99 | 215 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-330 | 5 | 330 | 99 | 190 | 12 | 25 |
16,7 | 330 | 99 | 210 | 12 | 25 | |
33,3 | 330 | 99 | 220 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-340 | 5 | 340 | 99 | 195 | 12 | 25 |
16,7 | 340 | 99 | 215 | 12 | 25 | |
33,3 | 340 | 99 | 220 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-350 | 5 | 350 | 99 | 200 | 12 | 25 |
16,7 | 350 | 99 | 220 | 12 | 25 | |
33,3 | 350 | 99 | 220 | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-360 | 5 | 360 | 99 | 205 | 12 | 25 |
16,7 | 360 | 99 | 225* | 12 | 25 | |
33,3 | 360 | 99 | 230* | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-370 | 5 | 370 | 99 | 205 | 12 | 25 |
16,7 | 370 | 99 | 230* | 12 | 25 | |
33,3 | 370 | 99 | 235* | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-380 | 5 | 380 | 99 | 205 | 12 | 25 |
16,7 | 380 | 99 | 235* | 12 | 25 | |
33,3 | 380 | 99 | 245* | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-390 | 5 | 390 | 99 | 210 | 12 | 25 |
16,7 | 390 | 99 | 245* | 12 | 25 | |
33,3 | 390 | 99 | 245* | 12 | 25 | |
Mur oporowy L-400 | 5 | 400 | 99 | 215 | 12 | 25 |
16,7 | 400 | 99 | 250* | 12 | 25 | |
33,3 | 400 | 99 | 260* | 12 | 25 | |
*stopa dolewana w miejscu wbudowania |
Przewóz, rozładunek i składowanie płyt drogowych
Przewozu płyt należy dokonywać środkami transportu odpowiednio do tego przystosowanymi z zachowaniem szczególnej uwagi na prawidłowe zabezpieczenie i transport ładunku.
Płyty na środkach transportu układa się w sposób analogiczny jak przy ich składowaniu (opis poniżej).
Podczas przewozu płyt, należy je obowiązkowo zabezpieczyć pasami transportowymi, które powinny się znajdować w miejscu gdzie są drewniane przekładki (ma to na celu zmniejszenie naprężeń oddziałujących na płyty i ograniczenia ryzyka ich uszkodzenia w trakcie transportu).
Podczas rozładunku płyt ze środka transportu, należy koniecznie stosować trawers z zawiesiami cztero-hakowymi lub zawiesia cztero-hakowe, mocowane bezpośrednio do specjalnie przygotowanych do tego uchwytów montażowych osadzonych w płytach.
Zabrania się rozładunku i transportu płyt drogowych bezpośrednio na widłach wózka widłowego, koparko ładowarki lub też innego podobnego urządzenia.
Płyty należy składować na wcześniej przygotowanym równym i utwardzonym podłożu, w pozycji poziomej w taki sposób aby zapewnić ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią.
Płyty układa się w pozycji wbudowania – w stosach o wysokości do maksimum 1m, oddzielając poszczególne płyty dwoma drewnianymi przekładkami które powinny znajdować się w miejscu występowania haków transportowych (wzdłuż szerokości płyty), a ich długość powinna odpowiadać szerokości płyty ułożonej w sztaplu.
Zabrania się składowania płyt w wyższych niż 1m sztaplach oraz bez zastosowania podkładek.
W jednym stosie mogą być układane tylko płyty o tych samych wymiarach.
Instrukcja montażu płyt drogowych
Wszelkie prace ziemne należy prowadzić zgodnie z normą PN-S-02205:1998 „Drogi Samochodowe, Roboty ziemne, Wymagania i badania”. Grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić.
Przed przystąpieniem do montażu płyt należy spełnić następujące warunki:
w pierwszej kolejności należy każdorazowo przeprowadzić badanie gruntu rodzimego na którym będą układane płyty, celem dobrania odpowiedniego rodzaju podbudowy, w zależności od przewidywanej nośności nawierzchni,
w przypadku występowania gruntów wysadzinowych i o małej nośności (np. torfy), należy je koniecznie wymienić,
przystąpić do wytyczenia pasa drogi zgodnie z założeniami projektowymi,
na trasie drogi należy koniecznie usunąć grunt humusowy, a teren pod drogą należy wyrównać zgodnie z założoną niweletą z jednoczesnym usunięciem kamieni, korzeni, etc.
grunt pod zaprojektowana konstrukcją musi być klasy G1. W przypadku gdy grunt jest innej klasy, zgodnie z obowiązującymi przepisami należy go do tej klasy doprowadzić
należy wykonać warstwę odsączającą minimalnej grubości 15cm z piasku o współczynniku wodoprzepuszczalności K10≥8m/dobę, wskaźniku różnoziarnistości U ≥ 5 oraz wskaźniku zagęszczenia Is ≥ 1.
podbudowę w zależności od wielkości założonych projektowo obciążeń i nośności podłoża gruntowego oraz drogi, należy wykonać z mieszanki nie związanej z gruntów przepuszczalnych niewysadzinowych (kruszywo o uziarnieniu 0-31,5mm), lub gruboziarnistego piasku o grubości min. 20mm. Należy pamiętać że grubość warstwy i jej miąższość, uzależniona jest od właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia podbudowy powinien wynosić Is ≥ 1
na podbudowę należy ułożyć warstwę wyrównawczą z piasku lub podsypki cementowo-piaskowej o grubości 3-5cm nie zagęszczonej,
układanie płyt najlepiej wykonywać wprost ze środków transportowych (montaż „z kół”),
przy rozładunku i montażu płyt należy koniecznie stosować trawers z zawiesiami cztero-hakowymi lub zawiesia cztero-hakowe mocowane bezpośrednio do specjalnie przygotowanych do tego uchwytów montażowych osadzonych w płytach,
zabrania się transportu płyt drogowych bezpośrednio na widłach wózka widłowego, koparko ładowarki lub też innego podobnego urządzenia,
płyty należy koniecznie układać w sposób zapewniający ich przyleganie do podłoża całą swoją powierzchnią, z zachowaniem szczelin dylatacyjnych ok 1-1,5cm (nie mniejszych i nie większych), które należy wypełnić pospółką o uziarnieniu 0-8 mm i piaskiem. Ma to za zadanie zapobiec ewentualnym możliwym uszkodzeniom płyt na krawędziach powstałych np. w skutek przesuwania i klawiszowania płyt,
płyty można obciążać dopiero po uprzednim zamuleniu, wypełnieniu szczelin dylatacyjnych,
zabrania się obciążania płyt w przypadku nieprzylegania ich całą swoją powierzchnią do podłoża,
w trakcie wykonywania nawierzchni należy też pamiętać aby zapewnić dobre odwodnienie całej ułożonej powierzchni w tym celu należy wyprofilować podłoże w kierunku podłużnym i poprzecznym aby umożliwić odpływ wód opadowych.
Rys.1. Schemat obrazujący przekrój nawierzchni
UWAGA
Należy pamiętać, że nośność, wytrzymałość oraz trwałość właściwie eksploatowanej nawierzchni wykonanej z płyt drogowych zależy w dużej mierze od odpowiedniego przygotowania podłoża gruntowego, prawidłowego montażu oraz od właściwej konserwacji nawierzchni.
Konserwacja nawierzchni z płyt drogowych
Konserwacja nawierzchni jest konieczna w celu zapewnienia prawidłowej funkcjonalności drogi wykonanej z płyt drogowych. W tym celu niezbędne jest przestrzeganie poniższych zasad:
Nakazuje się nieprzekraczanie maksymalnych nośności i wytrzymałości nawierzchni,
Należy systematycznie usuwać wszelkie zanieczyszczenia z nawierzchni,
Zaobserwowane uszkodzone lub zniszczone płyty należy natychmiast wymienić na nowe,
Należy pamiętać że płyty przez cały czas użytkowania nawierzchni powinny być nieruchome i przylegać do podłoża całą swoją powierzchnia dla tego też należy:
– powstałe w skutek niewłaściwego przygotowania podłoża zapadnięcia odcinków drogi, należy niezwłocznie poprawić poprzez zdjęcie płyt, następnie uzupełnienie i zagęszczenie podłoża i ponowne ułożenie płyt.
– kontrolować wielkość szczelin dylatacyjnych które z czasem mogą ulec zmianie, powodując tym samym przemieszczanie się poszczególnych płyt na boki co może skutkować między innymi uszkodzeniami ich krawędzi.
UWAGA
Nie stosowanie się do w/w zaleceń skutkuje natychmiastową utratą praw gwarancyjnych.